POMOCNÍK – on-line vzdělávací platforma pro vychovatele dětských domovů
Při práci s dětmi v dětských domovech (DD) jsme přišli na to, že naše práce je mnohem efektivnější, pokud úzce spolupracujeme s vychovateli. Při analýze jsme zjistili, že je minimum vzdělávacích aktivit specificky připravených pro cílovou skupinu vychovatelů v DD. Je složité organizovat školení pro vychovatele, aby bylo možno zajistit jejich účast (směnnost). Dovednosti, motivace a spokojenost vychovatelů zásadně ovlivňují naši práci s dětmi a celkově jejich vývoj.
Vytvořili jsme platformu POMOCNÍK jako prostor pro sebevzdělávání a komunitní sdílení pracovníků dětských domovů. Cílem je dlouhodobě pozitivně působit na komunitu vychovatelů, přispět k jejich udržitelnému sebevzdělávání a tím předcházet jejich vyhoření a fluktuaci. Platforma Pomocník kombinuje e-learning a online vzdělávání. Základem je on-line vzdělávání v krátkých blocích dostupných kdykoliv. Jednotlivá témata (moduly) jsou zpracována ve více částech – pomocí krátkých vzdělávacích bloků, videí, případových situací, testů a her. Ke každému tématu je i on-line setkání – webinář.
Jednotlivé moduly jsou zpravidla na 5 týdnů, obsahují 8 bloků – úkolů. Ty si mohou vychovatelé dělat kdykoliv mají čas – většinou zabírají 20 – 30 minut týdně. Celková časová dotace jednotlivých modulů je 5 až 6 hodin.
V roce 2022 jsme na tento koncept získali akreditaci MŠMT pro naši organizaci i pro všechny jednotlivé vzdělávací programy (moduly).
Pro vstup do Platformy je potřeba absolvovat první modul – Jak zvládat VZTEK. Následně se již vychovatel může zapojit do kteréhokoliv dostupného modulu – dle časového plánu, viz níže.
Plán na rok 2023/2024
![]() |
||||||
Začátek | Konec | Modul | Poznámka | |||
18.9.2023 | 18.10.2023 | Rozvoj dětí | Nový modul | |||
30.10.2023 | 6.12.2023 | Jan naučit děti PLÁNOVAT čas | ||||
15.12.2023 | Online dárek pro vychovatele | Překvapení pro všechny kdo jsou v Pomocníkovi - možno použít kdykoliv a opakovaně | ||||
8.1.2023 | 8.2.2023 | Jak zvládat VZTEK | Úvodní modul pro nástup do programu pro nové vychovatele nebo ty, kterí ještě v programu nebyli | |||
29.1.2023 | 7.3.2023 | Principy KOMUNIKACE podle SCARF | Nový modul | |||
18.3.2023 | 25.4.2023 | Jak rozpoznat ŠIKANU | ||||
13.5.2023 | 19.6.2023 | Jak zpracovat ZKLAMÁNÍ | ||||
Chance 4 Children z.s. a vzdělávací programy pro vychovatele dětských domovů jsou akreditovány MŠMT- 21509/2022-1-705 dne 02.08.2022 pro vzdělávání pedagogických pracovníků. | ||||||
Kontakt: Markéta Franke, tel.: 725 593 424, email: pomocnik@c4c.cz |
Platforma běží v systému Scholasticus (www.scholasticus.com), přihlášení probíhá e-mailem na adresu: pomocnik@c4c.cz
POMOCNÍK v číslech:
Zahájení : listopad 2021
Počet dostupných modulů: 6
Počet zapojených dětských domovů: 27
Počet zapojených vychovatelů: 228
Počet vydaných certifikátů o ukončení modulu: 375
Počet zhlédnutých lekcí: 4.075
Průměrná známka – zpětné vazby o tom, jak vyhovoval koncept Pomocník (Nejlepší 1, nejhorší 5): 1.56
Tým pomocníka:
Ing. Monika Kavanová, Ph.D. – lektor, mentor, konzultant, specialista na celoživotní vzdělávání, lektor na UK, více než 25 let praxe v mezinárodním managementu a poradenství, ČVUT ASŘ v investiční výstavbě, VŠE management a ekonomika, CIPD Certificate in TrainingPractice,
Mgr. Jaroslava Haĺková – e-learning specialista, Co-founder společnosti Zobárna (koncept e-learningového vzdělávání),
Mgr. Kateřina Kopečná – psycholog, pracuje 10 jako školní psycholog, psycholog dětských skupin.
Mgr.Pavel Wieser – psycholog a lektor, 12 let specializace na vzdělávání dospělých,
Ing. Markéta Franke – konzultantChance 4 Children, lektor, e-learning specialista, 8 let člen týmu pracujícího s dětmi v dětských domovech, dlouholeté mentoringové zkušenosti, IT management 25 let.
Petra Erguvanli – vedoucí projektu Pomocník a Odrazový můstek k životu v Chance 4 Children, práce s managementy dětských domovů od roku 2017
Příklady zpětných vazeb:
Jak zvládat VZTEK:
Bylo to příjemné,časově nenáročné, při plnění úkolů mohl člověk přemýšlet v klidu bez rušivých elementů… jsem spokojená, není nic , co by mi nevyhovovalo. Hezký den (Vychovatelka DD Zvíkovské Podhradí)
Po všech stránkách jsem byl s kurzem spokojený. Ve své profesi vychovatele v dětském domově je zvládání vzteku často potřebné. Informace, které kurz nabízí jsem většinou už znal a jsem rád, že jsem si je potvrdil. V souvislosti se vztekem a se zvládáním zátěže ve svém povolání je pro mne nezbytné. Vyhovovalo mi on line prostředí, diskuse, nikdo mně nenutil teď musíš dělat Pomocníka, mohl jsem ho dělat kdykoliv a znova se vracet. (Vychovatel DD Ledce)
Vyhovovalo mi, že jsem mohla kurz plnit online formou a v čase, který se hodil mně, vše šlo dobře přizpůsobit. Bylo dobré pozastavit se nad danou problematikou a více si ji uvědomovat v konkrétních situacích. Líbilo se mi, že jsem si mohla vybrat ze strategií a nebyla povinná pouze jedna z nich. Děkuji.(Vychovatelka DD Pyšely)
Jak zvládat LHANÍ
Ahoj, jednoduše, vše mi vyhovovalo. Rozložení kurzu v čase, on-line meeting, kde si cením hlavně osobních zkušeností kolegů a přínosem je pro mne vždy také výzva vyzkoušet si některou z nabízených možností práce se sebou samým a s dětmi, ještě před společným on-line setkáním. Přeji vše dobré. (Vychovatel DD Klánovice)
Vše bylo dokonalé, jste tým zkušených odborníků a velmi pěkně máte vše zpracované a přehledné, je s Vámi radost se vzdělávat, hodně mi to pomáhá v seberealizaci a praxi s dětmi. Přeji Vám všem hodně dalších úspěchů v tom co děláte a že to děláte s chutí a vervou je úplně jasné. Díky, díky, díky. (Vychovatelka DD Kralupy nad Vltavou)
Setkání s kolegyněmi z jiných DD – sounáležitost. Radost, z toho, že se někdo zajímá o vychovatele DD 🙂 a uzná, že je práce opravdu náročná. Po kurzu jsem si zase uvědomila to, co člověk již ví (témata kurzu), připomene si je a může s nimi dále pracovat. (vychovatelka DD Ústí nad Labem)
Jak naučit děti PLÁNOVAT čas
Vyhovovalo mi téměř vše, jsem spokojena s vedením těchto kurzů, někdy mi kurz pomůže více jindy méně. Ale vždy je ku prospěchu ať se přímo vzdělávám, nebo pouze poslouchám již známé věci, které jsem si ani třeba ani neuvědomovala.Líbilo se mi, že online setkání nebylo až na konci bloku a dostali jsme plánovací plachty ve formátu A3. Moc děkuji.(Vychovatelka DD Ústí nad Labem)
Vyhovuje mi forma kurzu. Uvědomila jsem si cenu svého času a je jen na mě, jak a s kým ho chci trávit. Bohužel, s dětmi mi plánování moc nešlo …..ale nevzdám to, zkusíme určitě znovu. Děkuji za inspiraci. (DD Zvíkovské Podhradí)
Vyhovovala mi časová flexibilita, způsob podání témat – hlavně časové rozestupy. Času je stále nedostatek, tak musím plánovat😊 (Vychovatelka DD Sázava)
Jak rozpoznat ŠIKANU
Jsem moc ráda, že jsem měla možnost připomenout si téma šikany. Teorie ze školy už se dávno z hlavy vypařila, praxe je, ale přišlo mi k velkému užitku zastavit se s vámi a toto téma otevřít. Je těžké, šikana byla je a bude. Po prvním e-learningu jsem si v práci mezi dětmi všímala více tzv. drobných nuancí mezi dětmi. A co jsem si myslela, se mi potvrdilo. Takže mé velké díky patří celému týmu Pomocníka. Těším se na další vzdělávání s vámi 🙂 ( DD Ústí nad Labem)
Ahojky…..tento modul mi zatím dal nejvíce. Naučila jsem se , že se nemám vrhat do pomoci, aniž bych se zeptala, zda o to dotyčný stojí.Kladně hodnotím možnost účastnit se 1x za týden a splnit zadané úkoly a následně záverečné popovídání. Děkuji a těším se na další setkání…jste moc fajn, cítím se s vámi při povídání uvolněně a příjemně. (Vychovatelka DD Kralupy)
Kurs se mi velice líbil. Měly jste vše velice pěkně připravené. Bylo to pro mě poučné a pokud se se šikanou setkám, budu se snažit proti ní bojovat a určitě použiji některé Vaše rady.Dobré bylo zjištění, že problémy, které se u nás vyskytují, existují i jinde a řešíme je všichni. Ověřila jsem si postupy, jak reagovat. (DD ZvíkovskéPodhradí)
Jak zpracovat ZKLAMÁNÍ
Mě vyhovoval časový prostor pro splnění úkolů , i čas online setkání. Online setkání byla úžasná, protože jsme si mohli sdělit navzájem své zkušenosti, postřehy, svoje pocity a ještě slyšet i slovo zkušené pracovnice. Navíc v pohodlí domova, bez potřeby se někam dopravovat. Vše, co jsme probírali asi každý z nás spíše tuší. Je fajn si vše pojmenovat a probrat, případně i připomenout, ale hlavně vyzkoušet. Některé techniky jdou skvěle využít v praxi a to nejen ve škole, ale i v běžném životě. Děkuji za kurz (Vychovatelka DD Žatec)
Modul „Zklámání“ se mi velice líbil, jelikož mi opět připomenul varianty, jak s dětmi tyto záležitost řešit. Při zpracovávání témat jsem si připomenul určité situace, které jsem s dětmi řešil a souběžně jsem si uvědomil, že můj lidský přístup je ten správný. Téma zklámání bylo velice pěkně zpracované. Děkuji za prožití s tématem (Vychovatel DD Dolní Počernice).
Vše bylo velmi dobré, vše mi vyhovovalo, především zpětné vazby od ostatních při on line setkání, kdy vidím, jak nejen já se s tím setkávám, i jinde a reakce vlastně stejné jako já.Velice si chválím, že na úkoly mámě čas. Děkuji (Vychovatelka DD Česká Lípa)